Receptjeim gyűjteménye

Oliva

Oliva

Magos rozsos kenyér

2022. november 17. - Oliva receptjei

p1140591.JPG

Ehhez a kenyérhez többféle lisztet is felhasználtam (mindegyik rendszeresen kapható szupermarketekben vagy bio- illetve gyógynövényboltokban, tehát semmi különleges nincs benne). A sikért, magokat és pelyheket szintén bioboltban vettem, aszkorbinsavat gyógyszertárban keressünk.
Ez utóbbi talán elhagyható, de a sikér mindenképpen szükséges, mert a rozsliszt természetes sikértartalma nagyon alacsony, és ennek hiányában a kenyér tömör állagú lesz.
Az alábbi arányokkal viszont ízletes és könnyű, laza szerkezetű kenyeret sütöttem:

35 dkg fehér kenyérliszt (BL 80)
15 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszt
10 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
5 dkg világos rozsliszt
1 evőkanál sikér (3 gramm)
1 evőkanál só
2 evőkanál étolaj
1 késhegynyi aszkorbinsav
2 dkg élesztő
1 evőkanál barnacukor
4,5 dl langyos víz
2 evőkanál pehelykeverék
2 evőkanál magkerverék.


A magok kivételével az összes hozzávalót a dagasztótálba tettem. Az élesztőt nem kell felfuttatni, lazán a többi alkotórész tetejére morzsoltam. Géppel szép tésztát dagasztottam. Belekevertem a magokat is, majd egy folpack fóliával lefedtem és egy óráig kelni hagytam.
Ezután egy kenyérsütő formát sütőpapírral béleltem (nekem a hagyományos szögletes, kb. 30x12 cm méretű, kb. 10 cm magasságú van).
A tésztát lisztezett deszkára borítottam, lazán átgyúrtam, majd a kétharmad részét a formába tettem. Bármilyen formát használunk is, a lényeg, hogy ne legyen tele a tésztával, mert még kelni fog. Én jó félig töltöttem meg a tésztámmal.
A maradékból zsemléket formáztam, és egy sütőpapírral bélelt tepsire tettem őket.
Ezután még háromnegyed óráig kelni hagytam őket. Ez alatt a kenyér olyan szépen megkelt, hogy kitöltötte a formát.
Előmelegítettem a sütőt 220 fokra. A kenyér és a zsemlék tetejét kevés vízzel megkentem, szórtam rá még magokat és a forró sütőbe tettem őket. Tíz perc múlva a hőmérsékletet 190 fokra mérsékeltem és további kb. fél óra alatt készre sütöttem őket.
(Azért kezdem magasabb hőfokon a sütést, mert így szerintem ropogósabb héja lesz a kenyérnek).
Tipp: sütéskor a sütő aljára egy tepsiben vizet teszek, mert a keletkező pára is segít abban, hogy jó állagú kenyerünk legyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://olivareceptjei.blog.hu/api/trackback/id/tr3717981262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása