Receptjeim gyűjteménye

Oliva

Oliva

Préselt sonka házilag

2022. november 24. - Oliva receptjei

sonka.JPG

Mostanában alaposabban olvasgatom a felvágottak címkéit az élelmiszerboltban, és bizony egyre több olyan „hozzávalót” is felfedezek, ami szerintem nem kellene bele. Elég lenne a hús, a fűszerek, legfeljebb kevés tartósító, bár úgy tudom, hogy a sós pácolás konzerváló hatású.

Hirtelen ötletből vettem egy sonkaprést, és a forgalmazó által ajánlott fűszeres pácsót is megvettem hozzá, így házilag nagyon egyszerűen készítek sonkát.

Az alábbiakban egy nagyon alap recept következik, a kész fűszeres pácsó használatával. Ha sima pácsót vásárolsz, akkor ízlés szerint bármivel lehet a páclevet tovább fűszerezni: bors, kömény, boróka, rozmaring, fokhagyma, stb.

A hús fajtája is variálható, csináltam már nyers sertéscsülökből – amit előtte kicsontoztam, lebőröztem – és tervben van a pulyka- illetve csirkesonka is. Tetszés szerint lehet variálni a szárazabb és zsírosabb húsokat, kinek-kinek ízlése szerint. Egyelőre én is a kísérleti fázisnál tartok, de mivel már az első próbálkozások is sikeresek voltak, nem állok meg! J

Az én présemmel egykilós adagot lehet készíteni. A sonkapréshez kapott tájékoztató szerint 10%-os páclevet kell készíteni (vagyis egy liter vízhez dkg pácsó), de ez nekünk kissé sós ízű sonkát eredményezett, a 8%-os oldat is elég szerintem.

A nyers húst mindenképpen pácolni kell néhány napig, füstölt húst viszont nem (ezt is ki fogom próbálni!)

 Hozzávalók:

1 kg sertéscomb / vagy csirkemell

1 liter víz

8 dkg fűszeres pácsó

Az elkészítés nagyon egyszerű: a húst 3-5 cm-es kockákra vágom. A vizet a pácsóval felforralom, lassan gyöngyözve főzöm 10 percig. Teljesen kihűtöm. A húst egy jól záródó műanyagdobozba teszem, ráöntöm a levet, és hűtőbe teszem 4-5 napra. Minden nap kicsit átforgatom.

Az ötödik napon a húst lecsepegtetem, és jó szorosan a présbe nyomkodom, majd ráerősítem a fedelét. Kell egy nagyobb fazék (nekem a húslevesfőző fazekam pont jó), amibe annyi vizet melegítek, amennyi majd 1-2 cm-rel ellepi a sonkaprést. Amikor a víz eléri a 90 fokot (még nem forr, de már gyöngyözik, akkor teszem bele a sonkaprést. 20 percig főzöm 90 fokon, majd további egy órán át 80 fokos vízben (Nekem van hőmérőm, de akinek nincs: a 90 fok olyan, mint a gyöngyöző húsleves, 80 fokon már szinte alig gyöngyöző a víz).

A főzési idő leteltekor a prést kiveszem, és hagyom teljesen kihűlni (ez 3-4 óra is lehet), csak ekkor nyitom ki és veszem ki a kész sonkát.

CSIRKESONKA FÁZISFOTÓK, LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE:

A bejegyzés trackback címe:

https://olivareceptjei.blog.hu/api/trackback/id/tr8917986820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása