Receptjeim gyűjteménye

Oliva

Oliva

Kovászolt káposzta házilag

2022. november 03. - Oliva receptjei

Készültem egy ideje a káposzta kovászolására, mert a bolti savanyú káposzták minősége meglehetősen változó, és gyakran ráfáztam már „házi”-nak hirdetett káposztákkal: az otthoni kóstoláskor kiderült, hogy gyorsított eljárással, esetlegesen ecettel savanyítottat vettem.

p1210499s_1.jpg

Bármekkora volt is az otthoni elkészítés csábereje, nagyon visszatartott, hogy egyáltalán nem akartam az egész konyhát napokig  betöltő erőteljes káposztaszagot. Ha van még olyan, akit ez a félelem tart vissza, akkor megnyugtathatom: semmiféle nem kívánt illat nem terjengett.

Mivel nekem most csak egy 3 literes befőttesüveghez sikerült jutnom, ezért elsőre kisebb adaggal kísérleteztem: mindössze egy fél fej káposztával.

 A káposztát géppel legyalultam. A befőttesüveg aljára kaprot tettem – most csak szárított volt itthon, friss biztosan jobb lenne – és jó szorosan beletömködtem a káposztát. Közé került 5-6 gerezd tisztított fokhagyma, némi egész feketebors és 3 babérlevél is. A tetejét egy nagy szelet fehér kenyérrel zártam. Felforraltam 2 liter vizet, belekevertem két evőkanál sót, és mikor a só feloldódott, teljesen felöntöttem vele az üveget. A tetejére egy lefordított kávéscsésze került, és az üveget egy magasabb falú tálba állítottam, erre azért van szükség, mert az erjedés során ki fog folyni némi lé.

Négy napon át a konyhapulton, szobahőmérsékleten pihent a káposztám (nagyobb mennyiségnél vagy hűvösebb időben öt nap is lehet). Az utolsó napon már megállt a forrás.

Ezután az ázott kenyeret kidobtam, a káposztát pedig levével együtt zárható dobozban a hűtőbe tettem, két napi további érlelésre. Ekkorra nyerte el a végleges ízét.

Természetesen mindenki saját szájíze szerint ízesítheti: mehet bele erőspaprika, vöröshagyma, mustármag stb.

A kész káposzta magában is nagyon finom, egy részéből pedig hansági káposztát készítettem, ahhoz úgyis kapros fűszerezés kell. 

A bejegyzés trackback címe:

https://olivareceptjei.blog.hu/api/trackback/id/tr4517969462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása